در ویدئویی که در ادامه مشاهده می کنید، نحوه استفاده از فایل MCG به منظور ایجاد الکتریسیته (جرقه) در برنامه تری دی مکس است. این جلوه می تواند در جلوه های ویژه یا انیمیشن ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به طولانی بودن و کمی پیچیده بودن فایل MCG در مورد نحوه خلق آن آموزشی تهیه نکردم ولی در ادامه کلیت روند آن را که از یکی از آموزش های هودینی گرته برداری شده توضیح خواهم داد. برای استفاده فایل MCG را در فولدر 3ds Max ...\MaxCreationGraph\Packages کپی کرده و مطابق آموزش زیر آنرا خلق کنید:
در این آموزش الکتریسیته به صورت مجموعه ای از لاین ها خلق شده است. برای ایجاد فایل MCG ابتدا نقاطی را بر روی جسم بصورت رندوم خلق کردیم.
در مرحله بعد، این نقاط رندوم بر اساس فاصله فیلتر می شوند و صرفا نقاط نزدیک به هم می مانند.
سپس بین این نقاط لاینی خلق می شود و نقاط میانی بین لاین ها بصورت رندوم و بر اساس تایم فریم تغییر می کند.
هر چند ناواضح، ولی کلیتی از فایل MCG را در این قسمت قرار می دهم و در ادامه نودهای اصلی به کار رفته در برنامه را می نویسم:
If scene node is invalid - scenenode mesh - scenenode world transform - random transform on mesh - matrix transform component - transform vector - for each - at - spline from points - autosmooth all splines - combine parallel - if - append - array of value - is greater than - lerp - dictance - attach all splines